måndag 14 mars 2016

Dag 8: Mer mat, mer fika, mer....prov?

Annyeong!

Jag vill verkligen skriva lite på koreanska nu när jag börjar lära mig, men jag har inget koreanskt tangentbord så det får bli koreanska ord fast med våra bokstäver istället. Annyeong betyder hej, kort sagt, så som man säger till sina vänner och sin närmste familj, och är ett ord jag ofta använder när jag ser min kompisar här i Gangnam. Igår, söndag, var det inget särskilt som hände under dagen (äta, fika, plugga) men senare på eftermiddagen begav vi oss iväg från Gangnam och tog tunnelbanan ut till de yttre kanterna av Seoul och stadsdelen Yatap. Michaela hade tidigare i veckan träffat på en koreansk kille som bjöd in henne, och därmed oss andra, till ett möte med en så kallad "Foreigners' Club". Jag håller med om att det låter lite suspekt men han försåg oss med information om hur mötet skulle gå till och vad det innebar samt erbjöd sig att möta oss vid tunnelbanestationen, så vi kunde inte säga nej.

Jag kan gladeligen meddela att detta möte inte var något annat än just ett möte med massor av utlänningar som bor i Seoul, fast möte är nog kanske fel ord. Snarare var det väl en sammankomst av massor av människor från olika länder som träffas och leker lekar och lagar mat på koreanskt sätt samtidigt som de får prata med andra icke-koreaner. Det var såklart koreaner där också men majoriteten var från andra länder, både från Asien och resten av världen. Vi lekte den klassiska fylleleken dibidibidip, fast nyktra såklart, och lagade soppa tillsammans (den blev supergod). Tydligen träffas de varje söndag på det här stället och fastän jag inte vet säkert om det är något jag vill göra varje vecka var det en rolig och givande upplevelse, och jag är glad att vi åkte dit.

Idag har det däremot skett en del nya saker, och jag tänker då främst på mitt level-up prov som var tidigare idag på morgonen, vilket i sig skulle avgöra om jag fick flytta till Beginner 2 eller inte. Jag tror jag skrev tidigare att jag inte kände mig särskilt orolig, och jag hade ingen anledning att vara det heller då provet gick galant och jag fick tillsammans med nästan alla mina vänner omgående byta till nästa nivå. Än så länge har det bara gått en halv lektion men genast märkte jag av att tempot var snabbare och att nivån var klart högre, men jag tror jag hänger med....än så länge. Problemet är bara att tydligen kommer vi ha ett litet prov varje dag för att se om vi hänger med, utöver veckoproven vi har varje torsdag. Nog att jag vill lära mig språket och jag har inget emot att plugga lite, men detta känner till och med jag är lite väl mycket. Kan också erkänna att jag knappt pluggat något inför detta prov imorgon, men det går väl säkert an...hoppas jag åtminstone.


Det andra som var utöver det "vanliga" idag var vår tripp till Itaewon på eftermiddagen/kvällen. Itaewon är i Seoul känt som ett område där många utlänningar och människor med olika nationaliteter och etniciteter håller till, vilket resulterar i massvis av internationella restauranger, pubar och klubbar. Det var på kvällen som stadsdelen verkligen vaknade till liv, och det fanns så mycket att välja på att vi höll på att bli galna. Okej, galna är kanske en överdrift men det fanns verkligen hela gator med restauranger med diverse kök; allt från italienskt, mexikanskt, irländskt, arabiskt, turkiskt och till och med bulgariskt. Det slutade med att vi åt middag på en italiensk restaurang, och maten var underbar, men jag vill helt klart tillbaka och prova fler ställen. 


En annan sevärdhet i Itaewon var Line Friends Store And Cafe, som är en hel butik/kafé dedikerad till karaktärerna från appen Line. Tillsammans med Kakaotalk är Line en av de stora apparna som folk här använder för att chatta med varandra, och likt Kakaotalk finns det ett helt franchise kring detta med massor av figurer och tillbehör. Just butiken i Itaewon som vi var på är en av flera här i Seoul, men den väldigt imponerande med sina tre våningar fyllda med produkter relaterade till Moon, Edward, Sally och alla andra karaktärer. Såklart fanns det flera möjligheter att ta bilder med dessa, vilket jag givetvis passade på att göra.

Jag och karaktären Jessica.
Jag och Cony.
Jag och en superstor version av björnen Brown.


2 kommentarer: