tisdag 8 mars 2016

Dag 2: Det här med dubbelkonsonanter alltså...

Resan fortsätter med min andra dag i Seoul, och framför allt då Gangnam där jag bor, och jag vet vad ni alla tänker på just nu och faktum är att vi var en grupp studenter som igår gick till "Gangnam Style" scenen som finns här och tog en bild. Jag glömde ladda upp den (ska börja ta mer bilder, jag lovar) men jag kan väl göra det nu istället.

Ser ni mig?

Hela förmiddagen var skola som vanligt och idag blev det lite krångligare då det blandades in slutgiltiga dubbelkonsonanter, varav det finns ett par regler som man måste minnas. Jag känner redan nu att det här med grammatik kommer bli ett problem, men det brukar det vara i vilket språk man än försöker lära sig. Efter skolan blev det en het lunch då jag åt spicy seafood udon noodles, vilket var supergott men också sjukt spicy och mina läppar svullnade till ungefär dubbla sin normala storlek.

Bild tagen från min snapchat, därav filtret (jag heter jkageman om ni vill lägga till mig och se fler bilder).

Därefter blev det lite fika/plugga och sedan bestämde jag och Zara oss för att vi inte ville vara kvar i Gangnam längre, så vi köpte varsitt tunnelbane/buss-kort (typ som resekassan vi har hemma i Karlskrona) och stack till Myungdong. Myungdong är känt som ett shoppingdistrikt, både med affärer och gatumat, och nog fanns det något för alla. Själva området var sjukt stort (för att inte tala om underground mallen i tunnelbanestationen) och det fanns verkligen allt från kläder, skor, accessoarer, smink, hudvård och restauranger av alla möjliga märken och prisklasser. Framför allt maten och snacksen man kunde köpa vid diverse stånd på gatorna var av en salig blandning och tyvärr hann jag smaka långt från allt, men det vi åt var supergott.

Bingsu kallas detta, och är typ mjölkflingor med konsistens av snö, toppad med mango.

Klassiska gaturätten Tteokbokki som är rice cakes i en het chilisås. 


Vi köpte också fiskbröd som inte innehåller fisk utan söta röda bönor, men har formen av en fisk.

En av många bilder jag tog av Myungdongs upplysta gator.

Imorgon blir det mer plugg och mer mat, och sen vet jag inte vart jag beger mig av till. Det jag dock vet är att jag har ungefär 30+ glosor som väntar på mig just nu, men det är fortfarande mycket mer roligt än jobbigt.


2 kommentarer:

  1. Häftigt! Hoppas kunna komma hälsa på dig!

    SvaraRadera
  2. Åh vad det låter spännande och gott!
    Vi saknar dig<3

    SvaraRadera