måndag 7 mars 2016

Dag 1: 안녕하세요!

Trots att jag kom hit igår morse och att det tekniskt sätt var min första dag i Seoul tycker jag att med tanke på att jag i princip gick runt som en zombie (halvt död och hungrig) så räknas den inte. Nej, det är istället idag som jag anser vara min första riktiga dag här, då det är då som jag faktiskt påbörjar det som är anledningen till att jag åkte hit. I åtta veckor framöver kommer jag läsa koreanska på en skola som heter Lexis, och tanken är att om två månader kommer jag kunna prata åtminstone lite och inte låta som en idiot. Jag sitter i skolbänken från 9 till 12.15 (med en rast emellan) och därefter är jag ledig att göra vad som faller mig in, dock tror jag att en del av den tiden kommer spenderas med diverse läxor. Jag blev tidigare i morse placerad i nybörjargruppens nybörjargrupp (den heter Korean Foundation), där vi var 13 elever som fick lära oss allt om Koreanskans alfabet Hangeul och vilka konsonanter och vokaler det består av. Jag kunde redan lite sen innan så det var skönt att inte allt var helt nytt, men det är fortfarande en del nya saker och framför allt alla 45 glosor jag ska kunna tills imorgon. Här går det inte långsamt fram inte!

I min klass är det två svenskar till utöver mig (Zara och Andreas), men annars är den en salig blandning av människor från alla delar av världen (Thailand, Belgien, Storbritannien, USA, Tyskland o.s.v), och det är väldigt roligt att det är sån stor spridning. Personligen var jag också överlycklig att det var två svenskar till, och speciellt Zara och jag blev direkt vänner med då vi både var så lättade över att det var en annan från Sverige där. Förutom Zara blev jag även vän med en fransyska vid namn Anissa, som dessutom bor i samma hus som mig vilket är bra för då har jag någon att gå till skolan med. Förhoppningsvis lär jag känna ytterligare fler människor men till en början är det skönt att åtminstone ha några personer att kunna prata med. 

Förutom skolan idag har jag även varit och handlat roliga saker så som disktrasor, toapapper och flingor, och jag och Zara var och åt pizza till middag (lite skillnad från havregrynsgröten jag till slut värmde igår efter att ej hittat något annat att äta) och den var sinnessjuk. Det var bokstavligt talat ost överallt och degen var jättegod med en perfekt konsistens, och även fast det kanske är fel att äta pizza när man är i Sydkorea så kändes det som rätt beslut. Kan även nämna att jag faktiskt åt äkta Koreansk föda till lunch (bibimbap) så det kommer nog mer sånt så småningom när den värsta kulturkrocken gått över. 

Nu är klockan 11 på kvällen och jag ska gå till sängs för ännu en dag i skolbänken, och jag måste säga att den tanken inte alls är jobbig utan snarare glädjande. Det har bara gått en dag och vi håller på med det mest simpla och grundläggande med hela språket, men det är redan så fruktansvärt roligt och jag kan knappt bärga mig innan jag kan ännu mer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar